A
Titels
Tools4Writing
Grammatica en schrijfvaardigheid
voor bovenbouw havo/vwo
Tools4Writing biedt een gestructureerde voorbereiding op
het schoolexamen schrijfvaardigheid in de bovenbouw havo/vwo.
Er is rekening gehouden met de doelstellingen schrijfvaardigheid
voor de Erk niveaus B1 en B2.
Naast inhoud en opbouw zijn de volgende aspecten belangrijk om te komen tot een goede schrijfvaardigheid: grammaticale correctheid, spelling, lay-out en schrijfconventies. Het boek richt zich hoofdzakelijk op deze ‘tools’ omdat ze heel goed leerbaar zijn en tevens een belangrijke rol spelen bij de beoordeling.
Volgens de herziening van het examenprogramma mag grammatica weer apart getoetst worden op het schoolexamen. Veel scholen blijken dit inderdaad te doen. Ook voor de grammaticatoets biedt Tools4Writing een goede voorbereiding zodat het boek voor twee onderdelen van het schoolexamen gebruikt kan worden.
Tools4Writing bestaat uit de volgende onderdelen:
1 Grammatica
Deze hehalingsgrammatica onderscheidt zich duidelijk van andere grammatica’s op o.a. de volgende punten:
- elk onderwerp wordt in kleine leerstofstapjes behandeld.
- onnodige leerballast is weggelaten. Zo zijn er nog talloze boeken die het betrekkelijk voornaamwoord ‘that’ behandelen. Dit is totaal overbodig omdat ‘that’ zelden of nooit verplicht is en bovendien is de uitleg zeer ingewikkeld. De eenvoudigste regel is immers: ‘who voor personen en ‘which’ voor dingen.
- ingewikkelde grammaticale termen worden vermeden.
- er is rekening gehouden met recente ontwikkelingen op het gebied van grammatica.
- een aantal vaak voorkomende spellingsproblemen wordt behandeld.
- elk hoofdstuk begint met een ‘intro’ met een authentieke tekst ter inleiding van het grammaticale onderwerp.
- authentieke illustraties laten voorbeelden zien van een juist behandeld item.
2 Schrijfvaardigheid
Het schrijfvaardigheidsdeel biedt informatie en opdrachten over de volgende schrijfvormen: informele brief, formele brief, e-mail, sollicitatiebrief, CV, beschouwend opstel en betoog. Ook enkele social media komen aan de orde zoals SMS, Twitter, weblog, Wikipedia en internet fora. Daarnaast zijn er hoofdstukken over het gebruik van handige zinnen, verbindingswoorden, leestekens, hoofdletters en alinea-indeling.
ISBN Uitgeverij: www.walvaboek.nl
Leerboek 978-90-6675-347-1
Key 978-90-6675-348-8
INHOUD
Grammatica
1 De tijden van 'be'
2 Spelling
3 Volgorde
4 De tegenwoordige tijd (work/am working)
5 De verleden tijd (worked/was working)
6 Onregelmatige werkwoorden
7 De toekomende tijd (will work/will be working)
8 De voltooide tijd 1 (have/had worked/have been working)
9 De voltooide tijd 2 (gebruik)
10 De lijdende vorm 1 (am asked/was asked/stappenplan)
11 De lijdende vorm 2 (have/had been asked/will/would be asked)
12 Kunnen (can/may/might/be able/had better)
13 Mogen (may/be allowed/can)
14 Moeten/niet hoeven (must/have to/should/need)
15 -Ing vorm (stopped smoking)
16 Onbepaalde lidwoorden (a/an)
17 Bepaald lidwoord (the)
18 Meervoud
19 Bezitsvorm ('s/of)
20 Het bijwoord (slowly)
21 Trappen van vergelijking (er-est/more-most)
22 Persoonlijke/bezittelijke/aanwijzende voornaamwoorden
23 Vragende voornaamwoorden (who/what/which)
24 Betrekkelijke voornaamwoorden (who/which/that)
25 Wederkerende voornaamwoorden (myself/yourself/etc.)
26 Any/some/every
27 Telwoorden
28 Question tags (isn’t it?/ don’t you?)
29 Mixed grammar points (if/when/a glass of/men/had better/had rather/want you to/laten/om te/not either)
30 Voorzetsels 1 (aan/als/behalve//boven/onder/bij/for/since)
31 Voorzetsels 2 (in/uit/met/naar/om/op/over/tot/van/voor)
Schrijfvaardigheid
32 De informele brief
33 De formele brief
34 E-mails
35 De sollicitatiebrief
36 CV
37 Handige zinnen
38 Brief- en e-mailopdrachten
39 Tips voor het schrijven van een opstel (essay) met onderwerpen
40 Betoog (argumentative essay)
41 Sms, twitter, weblogs, Wikipedia en internetfora
42 Verbindingswoorden
43 Leestekens en hoofdletters
44 Alinea-indeling
ISBN Uitgeverij: www.walvaboek.nl
Leerboek 978-90-6675-347-1
Key 978-90-6675-348-8